۝ تمایلات عالی ۝

علمی .آموزشی .مذهبی .فرهنگی.اجتماعی/

۝ تمایلات عالی ۝

علمی .آموزشی .مذهبی .فرهنگی.اجتماعی/

انسان مثبت

انسان مثبت

باید بکوشیم تا خودنگر، خود محور، خودشیفته، خودپسند و خوداندیش نباشیم، بلکه انسان اندیش ، جهان اندیش و مثبت اندیش باشیم.

 

باید تلاش کنیم تا یکسونگر نباشیم، بلکه در هر مکان و هر زمان، همه سو نگر باشیم، افزون بر دیدن محاسن، معایب را هم ببینیم و در دیدن نقاط ضعف خویش، پیشقدم و پیشتاز باشیم. بکوشیم تا خود را، از فاصله و با دیدگاهی انتقادی بنگریم و در خودنقادی، خودمان را در آئینه واقعیت ببینیم. هنگامی که آئینه، عیب های ما را نشان داد و متوجه دیوهای درونی شدیم، خود را اصلاح کنیم، و نه اینکه آئینه را بشکنیم.

 

آئینه چون روی تو بنمود راست

خود شکن آئینه شکستن خطاست

 

اکثر ما انسانها، تمایل داریم که از رفتار و گفتار خویش، دفاع کنیم. بیشتر ما علاقه مندیم که از همه ویژگیهای خود، حتی عیب ها و ضعف ها و کمبودها، دفاع و حمایت کنیم.

 

باید در پیکار بر علیه کج اندیشی و کج رفتاری و کج گفتاری، نخست از خود شروع کنیم. به این ترتیب، بتدریج، از رذائل رها شده و فضائل مان، رو به فزونی می گذارد.

 

برای اینکه جامعه پویائی داشته باشیم، نخست باید مثبت اندیش باشیم. انسان مثبت اندیش کسی است که خواهان و خواستار خیر مردم است و خیر جامعه را به خیر خودش و خانواده، ترجیح میدهد.انسان خیر و مثبت اندیش کسی است که از اعمال و رفتار منفی و مضر، پرهیز می کند، و دانش و بینش خود را در جهت منافع مردم، به کار می برد. انسان مثبت، کسی است که جذب رفتار غیر اجتماعی و ضد اجتماعی نمی شود.

 

شخص منفی و مضر، کسی است که از تجربه و توان دیگران، به سود خود و به ضرر جامعه، سوء استفاده می کند. فرد منفی، کسی است که منافع خویش را به منافع دیگران، ترجیح می دهد. فرد منفی، کسی است که از شرایط خاص جامعه، سوء استفاده می کند و به مال اندوزی، می پردازد.

 

باید بکوشیم تا فن خویشتن داری را بیاموزیم. خویشتن داری یعنی توانمندی در مهار کردن خویش و حفظ خونسردی در شرایط دشوار، یعنی کنترل نفس اماره و غرائز، یعنی راز داری و کم سخنی و کم رفتاری به موقع و به جا. خویشتن داری، صفت پسندیده أی است و سبب کسب حیثیت می شود.

 

 

به قول شاعر :

 

مرد مصاف در همه جا یافت می شود

در هیچ عرصه مرد تحمل ندیده ام

 

باید بکوشیم تا ترس را دست آموز خود کرده و انسانی شجاع باشیم. شجاعت، با حماقت بی باکی، بی فکری، بی پروائی، بی تحملی، بی صبری، پرگوئی، و پرروئی، تفاوت دارد. شجاعان واقعی، مؤدب، متین، مهربان، منطقی و صبور هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد