X
تبلیغات
رایتل

مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی

· تعریف ارتباط

ارتباط عبارت است از ارائه و تبادل اطلاعات و احساسات بین گوینده و شنونده پیام. ارتباط ممکن است به دلایل مختلف مثل وقت گذرانی، بررسی مسائل شغلی و مسائل فردی، بیان انتظارات زناشویی و یا توقعات والدین از فرزندان و طرح اختلاف عقاید و ایده ها صورت گیرد.

· روشهای ارتباطی

برقراری ارتباط بین افراد به دو صورت کلامی و غیرکلامی صورت می گیرد. در روش کلامی تبادل اطلاعات از طریق زبان انجام می شود و در شیوه غیرکلامی از طریق حالت چهره، حالت کلی بدن و وضع اندامها صورت می گیرد و مثلا گونه هایی قرمز و برافروخته دلالت بر عصبانیت می کند. احساسات افراد نسبت به روابطشان اساسا از طریق رفتارهای غیر کلامی آنها منتقل می شود، از سویی باید در نظر داشته باشیم که هیچ حرکتی به خودی خود معنا ندارد و باید آنها را در بافت یا زمینه وقوع درک کرد.

مهارتهای ارتباطی پاسخهایی هستند که ما از کودکی آموخته ایم مثلا نباید با بزرگترها بحث کرد و البته با توجه به شرایط و نیاز زمان قابل تغییر یا پیشرفت هستند.

o راههای ایجاد مهارتهای ارتباطی

o مهارتهی گوش کردن: اگر با دقت و پیگیر به حرفهای شنونده گوش دهید می توانید ارتباط خوبی را برقرار کنید. در هنگام گوش کردن از مهارتهایی استفاده کنید که ارتباط را تسهیل می کنند خم شدن به سمت گوینده نشان دهنده انرژی و توجه بیشتر به اوست سعی کنید در موقع گوش کردن در سطح رودروری وی باشید و مبلمان را طوری تنظیم کنید که امکان این رابطه را بوجود بیاورید. افرادی که در حین انجام کارهای خود با دیگران صحبت می کنند یا به آنها گوش می دهند نمی توانند رابطه مناسبی برقرار کنند. با گوینده تماس چشمی یکسانی برقرار کنید نه حالت ایستاده و نشسته داشته باشیم (مثل رئیس و مرئوس) و نه پائینتر از او بنشینید. در هنگام گوش دادن وضعیت باز و پذیرا داشته باشید دست روی دست انداختن یا پا روی پا انداختن نشانه بسته بودن و حالت دفاعی است. سعی کنید فاصله مناسبی با گوینده برقرار کنید فاصله نزدیک باعث ایجاد اضطراب و فاصله دور نشانه جدایی است در جامعه ما فاصله مناسب 90 سانتی متر است.

o مهارتهای ابزار وجود: هر فردی حریم یا فضای مشخص منحصر به فردی دارد. احترام گذاردن دیگران به حریم شخصی ما این حق را به ما می دهد که برای خود ارزشهایی داشته باشیم اما مردم اغلب می کوشند ارزشهای خود را به ما تحمیل کنند. داشتن این مهارت ما را از سلطه گری و سلطه پذیری متمایز می کند.

o در هنگام برقراری ارتباط باید حریمی را برای خود و دیگران قائل شویم که نه خود وارد مرزهای آنان شویم و نه به آنها اجازه ورود دهیم برای رسیدن به این منظور ابتدا باید ارزشهای خود را مجددا ارزیابی کند بعد قدرت انتخاب اعمال مناسب را در خود پرورش دهد.

o مهارتهای رفع تعارض: تدافعی بودن اشخاص مانع تصمیم گیریها و اقدامات سازنده است این مهارت به شما کمک می کند که با دیگران دچار تعارض و بحث شدید و اغتشاش هیجانی نشوید و با آن به صورت باز و ماهرانه برخورد کنید. بهترین راه این است که از ایجاد تعارض جلوگیری کرد. سرکوب کردن آن از روش غیرکلامی این است که صرفنظر از بار هیجانی مطالب، به ترسیم و توصیف محتوای پیامها کمک می کند.

کارکرد دیگر رفتار غیرکلامی این است که بعنوان یکی از اجزای جدانشدنی فرآیند ارتباط، تاکید ما را بر بخشهای کلامی می افزاید. رفتار غیرکلامی به تنظیم جریان ارتباط سخنگو و شنونده کمک می کند و در نهایت رفتار غیرکلامی با فراهم آوردن فیدبک برای تعامل کنندگان، به شروع و حفظ ارتباط کمک می کند. تعامل کنندگان باید بتوانند به نوع درک مشترک دست یابند. آنها با توجه به نحوه دریافت پیامهایشان توسط طرف مقابل، مدام رفتارهای خود را تغییر داده و اصلاح می کنند. رفتار غیرکلامی همچنین از طریق تعریف ضمنی روابط، تاثیر قابل توجهی بر دیگران می نهد.

o مولفه های رفتار غیرکلامی

o تماس جنسی: اولین تماس ما با دنیای بیرون و محتوای آن از طریق حس لامسه صورت می پذیرد. کارکردهای لمس کردن بستگی به بافت تعامل و روابط تعامل کنندگان دارد.

o حرکات: کلیه حرکاتی است که با بدن انجام می دهیم مثلا ژست ها، حرکات اندامهای بدن، تکان دادن سر، حالتهای چهره،نگاه ها

با این حرکات انتقال اطلاعات، نگرشها، حالات عاطفی یا خلقیات و پایگاه خودمان می پردازیم.

o وضعیت بدن: وضعیت بدن می تواند معرف پایگاه، نگرشهای مثبت یا منفی و سطح هیجانات و تمایلات باشد، مثلا افرادی که پایگاه بالاتری دارند، در هنگام نشستن وضعیت راحت تری به خود می گیرند، ولی افرادی که پایگاه پائین تری دارند راست می ایستند و روی صندلی شق و رق می نشینند.

o سرتکان دادن: با کج کردن سر، علاقه مندی خود را نسبت به حرفهای طرف مقابل ابراز می کنیم و تمایل مان را به ادامه صحبت نشان می دهیم و مصاحبه کنندگان نیز از همین روش برای تشویق مصاحبه شونده ها به صحبت استفاده می کنند.

o نگاه خیره: به طور کلی مردم وقتی به کسی گوش می دهند بیش از وقتی که خود صحبت می کنند از نگاه استفاده می کنند و نیز در هنگام گوش دادن نگاه های طولانی تری به طرف مقابل می کنند.

منابع:

1- مهارتهای اجتماعی در ارتباط میان فردی، تالیف: اون هارجی، کریسیتین ساندرز و دیویدیکسون

مترجمان: مهرداد فیروز بخت و خشایار بیگی

2- مهارتهای کمک کردن به افراد، خانواده و گروهها، تالیف: لارنس شولمن، ترجمه: منیرالسادات میربها

منبع اصلی کدهای جاوااسکریپت
http://minos.blogfa.com
«ًاَللّهُمَّ کُن لِوَلیِّکَ الحُجَّةِ ابن ِالحَسَن صَلَواتُکَ عَلَیه ِو َعَلی آبائِه فی هذِه ِالساعَة وَ فی کل الساعَة وَلیّاً وَ حافظا وَ قائداً وَ ناصراً و َدَلیلاً وَ عَینا حَتّی تُسکِنَه اَرضَکَ طَوعا وَ تُمَتِّعَه فیها طَویلا »