۝ تمایلات عالی ۝

علمی .آموزشی .مذهبی .فرهنگی.اجتماعی/

۝ تمایلات عالی ۝

علمی .آموزشی .مذهبی .فرهنگی.اجتماعی/

درباره گری گاسپاروف سیاستمدار و شطرنج باز روسی

درباره گری گاسپاروف سیاستمدار و شطرنج باز روسی

 

گری کیموویچ گاسپاروف در تاریخ 13 آوریل سال 1963 در شهر باکو در آذربایجان به دنیا آمد و امروز به عنوان بزرگترین قهرمان شطرنج دنیا شناخته می شود. این شطرنج باز قدیمی و قهار دنیا امروز یک نویسنده و فعال سیاسی است. مادر وی یک ارمنی و پدرش یه یهودی است. پدر وی وقتی گری گاسپاروف تنها هفت سال داشت از دنیا رفت . زمانیکه تنها 10 سال داشت تحت تعالیم دلادیمیر مکوگنوف شطرنج باز حرفه ای در مدرسه میخائیل بوتوینیک قرار گرفت. وی در سال 1976 در سن 13 سالگی برنده مسابقات قهرمانی شطرنج روسیه در تفلیس شد.
 
گاسپاروف و شطرنج
 
اولین مسابقه شطرنج بین انسان و رایانه در سال 1995 صورت گرفت که در آن ابر رایانه آی بی ام دیپ بلو موفق شد گری گاسپاروف روسی، استاد بزرگ شطرنج را شکست دهد. در مسابقه دیگری که در 11 می سال 1997 بین همین دو حریف برگزار شد، از مجموع 6 بازی، دیپ بلو با نتیجه 5/3 در مقابل 5/2 گاسپاروف را مغلوب کرد.
 
این قهرمان شطرنج دنیا در تاریخ 9 نوامبر سال 1985 زمانیکه تنها 22 سال سن داشت توانست لقب جوان ترین قهرمان شطرنج دنیا را به خود اختصاص دهد.
 
آقای گاسپاروف در تاریخ 10 مارس سال 2005 در حرفه شطرنج اعلام بازنشستگی کرد و فعالیت های سیاسی خود را افزایش داد. وی یکی از دلایل بازنشستگی خود را هدفهای شخصی اعلام کرده بود. وی در همان زمان اعلام کرد که دیگر به بازی شطرنج به چشم یک سرگرمی نگاه خواهد کرد.
آقای گاسپاروف تا امروز سه مرتبه ازدواج کرده است و سه فرزند دارد.
 
بازی در دنیای سیاست
 
فعالیت های سیاسی گوری گاسپاروف به سالهای 1980 بازمی گردد. وی در ماه می سال 1990 از اعضای موسس حزب دموکرات روسیه بود. در سال 1996 از جزء کمپین تبلیغانی بوریس یلتسین به شمار می رفت. بعد از آنکه در سال 2005 خودش را از بازی شطرنج بازنشسته کرد، سیاست را جدی تر از پیش دنبال کرد. وی در این سال به تاسیس یک حرکت ملی برای برگزاری انتخاباتی دموکرات در روسیه اقدام کرد.
 
گری گاسپاروف در تاریخ 30 سپتامبر سال 2007 با اکثریت آرا به عنوان کاندیدای ائتلاف اپوزیسیون روسیه برگزیده شد و وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری روسیه شد. وی با کسب 379 رای از مجموع 498 رای در ائتلاف اپوزیسیون " روسیه دیگر" به عنوان نامزد این ائتلاف برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.
 
گری گاسپاروف که رهبر حزب " روسیه دیگر" و از مخالفان سرسخت سیاست های ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است در تاریخ 24 نوامبر سال جاری به هنگام حضور در تظاهرات در مسکو توسط پلیس بازداشت شد. کمیسیون انتخاباتی روسیه کاندیداهای حزب " روسیه دیگر" را از شرکت در انتخابات محروم کرده است. در جریان تظاهراتی که پیش از انتخابات پارلمانی در روسیه برگزار شده است، پلیس برای جلوگیری از راهپیمایی تظاهر کنندگان به سوی محل کمیسیون انتخاباتی از باتوم های پلاستیکی استفاده کرد و علاوه بر دستگیری آقای گاسپاروف دو نفر دیگر از رهبران حزب روسیه دیگر را نیز دستگیر کرد.
 
طرفداران حزب روسیه دیگر، ولادیمیر پوتین را متهم به ارتکاب خلافکاری های انتخاباتی می دانند و در اعتراض به این سیاست های آقای پوتین دست به تظاهرات زده اند. این درحالی است که دولت آقای پوتین به ناظران بین المللی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی که قرار است اسفند ماه برگزار شود اجازه ورود نداده است.
حزب روسیه دیگر ائتلاف گسترده است که تمام سیاستمداران ملی گرا و چپ گرا را که مخالف کاخ کرملین هستند را در یک جا گرد آورده است.
 
به گزارش خبرنگار بی بی سی از روسیه حضور رهبر یکی از احزاب اصلی لیبرال در راهپیمایی های روزهای اخیر را می توان نشانه اهمیت و رشد این جنبش دانست.
 
این در حالی است که دادگاه عالی روسیه شکایت مخالفین مبنی بر غیر قانونی بودن تصمیمات ولادیمیر پوتین برای کاندیدا شدن در انتخابات پارلمانی را رد کرده است.
 
گری گاسپاروف در حالی در شهر مسکو توسط پلیس دستگیر شده است که بیش از 2 هزار نفر در شهر سنپترزبورگ شعار " روسیه بدون پوتین" سر می دادند. گری گاسپاروف معتقد است که ولادیمیر پوتین روسیه را به سمت یک حکومت دیکتاتوری هدایت می کند. دادگاه روسیه حکم زندانی شدن 5 روزه گری گاسپاروف را صادر کرده است.  
 
این تظاهرات در حال است که آقای پوتین سعی دارد برای بار سوم کاندیدای ریاست جمهوری روسیه شود اما با توجه به قانون اساسی این کشور، وی اجازه ندارد برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. وی درصدد است تا بتواند لقب رهبر ملی را به خود اختصاص دهد تا از این طریق بتواند 4 سال دیگر در کاخ کرملین مهمان باشد.
 
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که زمینه سومین دور کاندیداتوری ولادیمیر پوتین آماده است. با توجه به اقتصاد مستحکم روسیه پس از فروپاشی شوروی در سال 1990، ولادیمیر پوتین از محبوبیت بسبتا خوبی در میان مردم برخوردار است و تلاشهای گری گاسپاروف تنها یک حرکت سیاسی کوچک به شمار می رود.
پیش بینی می شود که حزب روسیه متحد که ریاست آن به دست ولادیمیر پوتین است در انتخابات آتی بتواند اکثریت آرا را به دست آورد.
 
این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که رفتارهای روسیه برای مقابله با مخالفان پرخاشگرانه است و با مخالفانی همچون گری گاسپاروف باید عادلانه رفتار شود به طوریکه آنها حق دسترسی به وکیل خود را داشته باشند. 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد